Dysortografia

 

      Dysortografia je ŠPU, ktorá výrazne ovplyvňuje všetky oblasti vzdelávania. Najvýraznejšie sa táto porucha prejaví pri písaní diktátov. Písanie diktátu je zložitá činnosť, pretože sa na nej podieľa mnoho funkcií, ktoré musia byť funkčné a medzi sebou dokonale kooperovať. Pre žiakov s dysortografiou je ťažké písať písomné práce vo všeobecnosti. Pre týchto žiakov je overovanie vedomostí písomnou formou neobjektívne. Sú to žiaci, ktorí poznajú gramatické pravidlá a poučky, ale pri písaní ich nepoužijú. Teda  je to špecifická neschopnosť osvojiť si pravopis.

 

Prejavuje sa v nasledovných oblastiach:

  • zamieňanie krátkych a dlhých samohlások,
  • nerozlišovanie tvrdých a mäkkých slabík,
  • vynechávanie, pridávanie alebo zamieňanie písmen, či celých slabík,
  • nezvládnutie hranice slov v písme.

 

Použitá literatúra:

Pokorná, V.: Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Grada, 1. vyd., 2001

Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál, 2003

Jucovičová, H., Žáčková, H.: Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008