Dyslexia

 

      Dyslexia je ŠPU, ktorá je neurologicky podmienená. Ide o narušenie vnímania písmen a priestoru. V dôsledku toho dieťa nerozoznáva slabiky, švíky slov a robí zásadné chyby v hovorenom i písanom prejave, podstatne sa oneskoruje v úrovni čitateľských zručností. A tým sa sťažuje získavanie a spracovanie jazykových informácií. Vyskatuje sa v rôzne silných formách a prejavuje sa ťažkosťami v jazykovej produkcii a pri vyjadrovaní, zahŕňa fonologické spracovanie, čítanie, písanie, pravopis i aritmetiku. No nie každé pomalé čítanie je dyslexia. Je potrebné brať do úvahy individuálne tempo dozrievanie detí i učenie sa novým poznatkom. 

 

Čítanie dyslektikov zodpovedá začiatočnému štádiu s typickými chybami:

  • nepoznávanie všetkých písmen, spomínanie, neistota,
  • dieťa niektoré slová nemôže vysloviť,
  • nerozlišuje tvarovo podobné písmená (m-n, h-k,…), zrakovo podobné písmená (b-d, s-z,…), zvukovo podobné písmená (d-t, b-p,…),
  • má ťažkosti pri prechode od slabikovania k plynulému čítaniu,
  • vyskytuje sa prehadzovanie poradia písmena, slabík,
  • vynechávanie a pridávanie písmen, slabík, niekedy i slov,
  • nerozlišovanie tvrdých a mäkkých slabík, krátkych a dlhých samohlások,
  • problémy s intonáciou a melódiou reči,
  • nesprávne hospodárenie s dychom pri čítaní,
  • neudrží pozornosť v jednom riadku, preskakuje ich a horšie sa orientuje v texte.

 

Použitá literatúra:

Pokorná, V.: Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Grada, 1. vyd., 2001

Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál, 2003

Jucovičová, H., Žáčková, H.: Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008